Utusan Borneo (Sarawak)

Komited jalankan tugas, Alonso punyai kelebihan tertentu: Boniface

-

Bayer Leverkusen dan pemain penyerang Nigeria Victor Boniface berkata Xabi Alonso mempunyai kelebihan tertentu berbanding jurulatih lain di padang latihan.

“Bayangkan kamu sedang berlatih dan jurulatih kamu melakukan yang lebih baik daripada kamu,” kata Boniface kepada AFP dalam satu temu bual.

“Mesti kamu mahu meningkatk­an prestasi kamu.

“Penglibata­nnya dalam latihan memberi kami rangsangan,” kata Boniface tentang Alonso, yang “telah memenangi segala-galanya yang boleh dimenangi dalam bola sepak”.

“Kadang-kadang dia memberitah­u saya tentang pemain yang pernah bermain bersamanya, yang mempunyai kebolehan yang sama dengan saya. Dia cuba memperbaik­i bahagian lemah saya.”

Leverkusen menjadi tuan rumah pasukan di tempat ketiga Stuttgart pada hari

Sabtu dengan mengetahui bahawa hanya tinggal empat perlawanan lagi untuk menjadi pasukan pertama yang mengharung­i musim Bundesliga tanpa kalah.

Perjalanan mereka ke final Piala Jerman, di mana mereka menentang

pasukan divisyen dua Kaiserslau­tern, dan separuh akhir Liga Europa, di mana mereka menentang Roma, bermakna mereka telah mencatat rekod 45 perlawanan tanpa kalah dalam semua pertanding­an musim ini.

Boniface, 23, dilahirkan di bandar

Akure, selatan Nigeria dan memberitah­u AFP dia “sudah lama” menjadi peminat bola sepak.

Awal bulan ini, dia menyempurn­akan penalti dengan tenangnya untuk membuka jaringan ketika menewaskan Werder Bremen 5-0 di tempat sendiri yang menjadikan Leverkusen juara Bundesliga buat kali pertama.

Leverkusen tidak pernah memenangi kejuaraan liga sebelum ini dalam sejarah 120 tahun mereka.

Boniface berkata dia tidak gementar apabila mengambil sepakan penalti.

“Tidak. Sejujurnya, saya tidak merasakan tekanan. Kami pemain bola sepak.

“Saat-saat seperti ini - saya mengambil tanggungja­wab untuk membantu pasukan. Itulah sebabnya saya di sini. Saya suka penalti.”

Tekanan sepakan penalti berkuranga­n jika dibandingk­an dengan beberapa perjuangan yang telah dilalui Boniface dalam karier mudanya.

Dia berpindah dari Nigeria ke Norway pada usia 18 tahun, menandatan­gani dengan Bodo/Glimt.

Memainkan peranan dalam kejuaraan sulung kelab Norway itu pada 2020, dia pernah mengalami kecederaan otot dua kali dan berkata dia pernah mempertimb­angkan untuk berhenti daripada permainan.

Selepas berjaya berkhidmat dengan Union Saint-Gilloise di Belgium, dia berpindah ke Leverkusen Julai lalu, menerima panggilan Super Eagles pertamanya awal musim ini, yang disebutnya sebagai “impian yang menjadi kenyataan”.

Dia menjaringk­an 16 gol dalam 23 perlawanan pertamanya tetapi kemudian cedera sekali lagi ketika membuat persiapan untuk Piala Negara-Negara Afrika bersama Nigeria, terlepas empat bulan termasuk perlawanan negaranya ke final, di mana mereka tewas kepada tuan rumah Ivory Coast.

“Ia benar-benar sukar apabila saya cedera. Apabila saya cedera, dalam kepala saya saya berkata ‘OK, saya kehilangan AFCON, saya akan terlepas banyak perlawanan untuk Leverkusen.’

“Pada masa itu ia sukar untuk saya, tetapi rakan sepasukan dan kelab yang menjaga saya.

“Ia sukar tetapi pada masa yang sama ia hanya bola sepak. Ada saatsaat baik dan buruk.”

Ramai yang meletakkan harapan pada Boniface dan dia sudah pun mempunyai satu bahan penting: sambutan istimewa.

“Sejujurnya, ia tidak bermakna apa-apa,” kata Boniface tentang sambutanny­a yang menuding jari.

Selepas menjaringk­an gol penyamaan di Belgium, dia dikejar oleh rakan sepasukan dan penyerang itu “hanya cuba melakukan sesuatu yang sangat lucu”.

“Saya melihat klip itu dan terfikir - ini bagus. Ia satu sambutan yang lucu.”

Boniface dilihat berpesta bersama rakan sepasukann­ya sehingga ke malam selepas memenangi gelaran, tetapi turut meluangkan masa untuk memberitah­u beribu-ribu peminat yang berkumpul di stadium bahawa musim belum berakhir.

“Buat masa ini, tidak ada sesiapa bercakap tentang Roma di bilik persalinan. Kami fokus pada perlawanan pada hari Sabtu.

“Selepas perlawanan Stuttgart, kami akan fokus kepada Roma.”

Boniface, yang mengaku dirinya sebagai peminat Arsenal sejak zaman kanak-kanak, berkata dia juga tidak memikirkan jangka masa panjang lagi.

“Sekarang saya memberi tumpuan penuh pada Leverkusen dan bersedia untuk mencuba dan mencapai lebih banyak perkara yang baik bersama kelab.”

Dia bagaimanap­un tidak sabar untuk bermain dalam Liga JuaraJuara bersama Leverkusen, berkata “ia akan menjadi salah satu detik paling membanggak­an bagi saya.”

 ?? — Gambar AFP ?? RAI BERSAMA: Boniface (kiri), Granit Xhaka (dua kanan) dan Jonathan Tah (kanan) meraikan kemenangan bersama penyokong sejurus tamat perlawanan suku akhir Liga Europa di antara West Ham United dan Bayer Leverkusen di Stadium London, baru-baru ini. Perlawanan tamat dengan keputusan1-1, Leverkusen menang agregat 3-1.
— Gambar AFP RAI BERSAMA: Boniface (kiri), Granit Xhaka (dua kanan) dan Jonathan Tah (kanan) meraikan kemenangan bersama penyokong sejurus tamat perlawanan suku akhir Liga Europa di antara West Ham United dan Bayer Leverkusen di Stadium London, baru-baru ini. Perlawanan tamat dengan keputusan1-1, Leverkusen menang agregat 3-1.
 ?? ?? ALONSO
ALONSO

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia