Auto Review

BMW M240i xDrive

Na drie succesvoll­e jaren krijgen de BMW 2-serie Cabrio en Coupé een facelift. Tenminste, dat moesten we aannemen toen we de sleutel kregen, want wij zagen geen verschil met de voorganger­s. Tot we achter het stuur kropen.

- Tekst: Michael Godde, Jaap Peters

Laten we eerst de zescilinde­rfetisjist­en geruststel­len: BMW heeft de facelift niet aangegrepe­n om een moderne viercilind­er in de M240i te plaatsen. De drieliter zescilinde­r, die het met hulp van een turbo tot 340 pk en 500 Nm schopt, is gewoon gehandhaaf­d. Ook de andere motoren die dienstdoen in de 2serie, zoals de driecilind­er uit de 218i die 136 pk levert, liet BMW ongemoeid. De M240i is er met achterof vierwielaa­ndrijving en in beide gevallen hoef je niet bang te zijn dat je je verveelt achter het stuur. Het is heerlijk om de in lengterich­ting geplaatste zescilinde­r lijnmotor door het toerenbere­ik te horen draven. De mooie diepe bastoon bij lage toerentall­en gaat steeds voller klinken bij hoge toerentall­en. Als bestuurder moet je wel heel ongevoelig zijn, wil je niet in bekoring raken van de mooie melodieën.

IN DETAIL

Tot nu toe is er echter niets nieuws onder de zon: dit was in de vorige M240i ook al zo. Wat veranderde er dan wel? Laten we bij het uiterlijk beginnen. De 2serie heeft nu standaard full ledkoplamp­en, waarbij de vormgeving van de lampen werd aangepast. Voor actieve bochtverli­chting moet je 832 euro bijbetalen. De luchtroost­ers werden wat breder en ook de grille met de nieren werd gewijzigd. Aan de achterkant blijven de veranderin­gen beperkt tot nieuwe lichtunits. Veel heeft het allemaal niet om het lijf. Binnenin zijn de wijziginge­n wel meteen zichtbaar. Het dashboard is nog meer op de bestuurder gericht en de sfeer werd luxer. Zo zijn de materialen boven op het dashboard zachter. BMW was tot voor kort wat slordig in de details en dat is eindelijk rechtgezet. Sommige bedienings­elementen zijn nu in hoogglans zwart uitgevoerd. De knoppen van de elektrisch­e raambedien­ing kregen een verchroomd randje en de bekerhoude­rs een nieuwe afdekschui­f. Het zijn details, maar bij een auto die minstens 37.000 euro moet kosten, mag je juist verwachten dat daar veel aandacht aan besteed wordt. Het lijkt erop dat BMW eindelijk probeert bij Audi aan te haken. De bediening werd ook nog wat verbeterd: de 2serie heeft het nieuwe beeldscher­m dat ook al in duurdere modellen werd geschroefd. Je hebt nu de beschikkin­g over de nieuwste generatie van het iDrivesyst­eem, met draai/ drukknoppe­n en een aanrakings­gevoelig oppervlak. Bovendien werkt het systeem ook via spraakbest­uring. Commando’s geven via

gebaren, zoals bij de 5serie, kan helaas nog niet. Wel kun je je smartphone draadloos opladen via inductie.

IN DE FILE … OF JUIST NIET

De basisversi­e van de 2serie heeft al standaard BMW Connected Drive Services. Je krijgt dan actuele verkeersin­formatie met waarschuwi­ngsfunctie voor gevaar. Weg is de ergernis over de ANWB, die op de radio files meldt die óf drie keer zo lang zijn geworden, óf al zijn opgelost. Bovendien kun je een aantal BMWapps via je smartphone in het systeem integreren. Voor Apple CarPlay betaal je 321 euro extra – erg flauw van BMW. Het nieuwe model staat al bij de dealer, prijzen beginnen bij 37.350 euro voor de 218i. De M240iA kost 61.730 euro, met vierwielaa­ndrijving betaal je zelfs 68.146 euro.

Het lijkt erop dat BMW eindelijk probeert bij Audi aan te haken.

??  ??
 ??  ?? Het dashboard werd licht gewijzigd en heeft nu een instrument­arium in black panel- design. Nieuw beeldscher­m met drie informatie­schermen naar keuze. Voor wie geen verschil ziet met de vorige 2-serie: de lichtsigna­tuur van de achterlich­ten is gewijzigd.
Het dashboard werd licht gewijzigd en heeft nu een instrument­arium in black panel- design. Nieuw beeldscher­m met drie informatie­schermen naar keuze. Voor wie geen verschil ziet met de vorige 2-serie: de lichtsigna­tuur van de achterlich­ten is gewijzigd.

Newspapers in Dutch

Newspapers from Netherlands